Autottoman Päivän Kriittinen Pyöräretki Itäväylälle
Moottoritiemäinen Itäväylä rakennettiin 50- ja 60-luvuilla helpottamaan henkilöauto- ja bussiliikennettä Itä-Helsingin ja kantakaupungin välillä, aikana, jolloin henkilöauton uskottiin olevan tulevaisuuden ainoa varteen otettava kulkuneuvo. Autoilun kultakauden jälkeen kaupunki on kasvanut ja tihentynyt, ja nykyään metro on pääasiallinen joukkoliikenneväline Itä-Helsingistä keskustaan. Puolet itähelsinkiläisistä kotitalouksista on autottomia. Silti vanha moottoritie halkoo edelleen satojen tuhansien asukkaiden itäistä kaupunkia. Se eristää kaupunginosat toisistaan, hankaloittaa merkittävästi muulla kuin henkilöautolla liikkumista ja rajoittaa asumista. Se tuottaa kohtuuttomat määrät saasteita ja melua. Itäväylä, joka palvelee yksinomaan autoilua, sanelee elämän ehdot Itä-Helsingissä.
Helsingin kaupungin tavoitteena on lisätä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta liikenteestä ja siis vähentää henkilöautojen osuutta. Se on hyvä tavoite, koska kaupunki, joka perustuu pyöräilyyn, joukkoliikenteeseen ja kävelyyn, on mukavampi, terveempi, turvallisempi ja taloudellisesti vahvempi.
Henkilöautoilun priorisointiin perustuvassa liikennepolitiikassa ei olekaan mitään järkeä. Auto on kaupungissa kaikista epätehokkain kulkuväline. Se vaatii paljon tilaa sekä liikkeessä että pysäköitynä. Auton tilantarpeesta johtuen autoväylien perusominaisuus on, että ne ruuhkautuvat. Ruuhkia yritetään poistaa syytämällä autoiluun jatkuvasti lisää rahaa, rakentamalla lisää kaistoja ja tunneleita.
Jo vuosikymmeniä urbaanin kaupunkisuunnittelun asiantuntijat ovat tienneet, että autoliikenteen kapasiteetin lisääminen ei ratkaise ruuhkaongelmaa, vaan lisää autoliikennettä. Lisäkapasiteetti täyttyy autoista ja väylät ruuhkautuvat uudestaan. Lopputuloksena ollaan jälleen liikenneongelman lähtöpisteessä, paitsi että matkan varrella on poltettu miljardeja euroja rahaa, arvokasta kaupunkitilaa on haaskattu hehtaarikaupalla, autoilua on lisätty ja satojen tuhansien kaupunkilaisten elämänlaatua on heikennetty.
Itäväylän ympäristöön on suunniteltu useita autoiluhankkeita, jotka kaupungin tavoitteiden vastaisesti lisäisivät yksityisautoilua: Sörnäisten tunneli, Herttoniemen liikenneympyrä ja tunneli, sekä Itäkeskuksen liittymä. Kokouksessaan 11.9. kaupunginhallitusryhmät onneksi päättivät lykätä autoiluhankkeita seuraavalle vuosikymmenelle ja investoida sen sijaan pyöräilyyn ja joukkoliikenteeseen.
Tämä on oikea suunta ja erinomainen päätös. Autoiluhankkeiden tilapäinen hyllyttäminen ei kuitenkaan riitä, sillä niiden hengissä pitäminen hamaan ikuisuuteen asti estää Itä-Helsingin kehittymisen ihmiselle ystävälliseksi, oikeaksi kaupungiksi.
Moottoriväylät ja urbaani, elävä kaupunki ovat ristiriidassa keskenään. Ne eivät yksinkertaisesti voi olla olemassa rinnakkain; on valittava jompikumpi. Nyt kaupungilta on löydyttävä rohkeutta todella tehdä tämä valinta. On jo korkea aika hylätä epärealistiset moottoritiesuunnitelmat lopullisesti. Niiden sijaan on ryhdyttävä toden teolla rakentamaan elävää kaupunkia ja toteuttamaan liikenneratkaisuja, jotka oikeasti priorisoivat pyöräilyn ja joukkoliikenteen autoilun edelle:
1) Itäväylän varteen on ensi tilassa rakennettava suora ja tasainen pyörätie.
Itäbaanan suunnittelu on jo aloitettu. Nyt on pidettävä huoli siitä, että se toteutetaan pian, ja että lopputulos on laadukas. Itä-Helsingistä tulee voida pyöräillä sujuvasti keskustaan ilman useita harhaan ajoja, eritasoliittymien kiertelyä ja ilman erinomaista ylämäkikuntoa. Tuore investointiohjelma mahdollistaa pyörätien rakentamisen aikaistamisen.
2) Itäväylä on muutettava kaduksi.
Nykyinen moottoritiemäinen Itäväylä vie ramppeineen ja melualueineen valtavasti tilaa aivan metroasemien kupeessa, paikoissa joihin olisi kaikkein paras rakentaa elävää kaupunkia. Itäväylän muuttaminen kaduksi pidentää joidenkin autoilijoiden matka-aikaa parilla minuutilla, mutta lyhentää kymmenien tuhansien arkimatkoja, kun moottoriväylän estevaikutus häviää, ja useampi voi asua lähellä metroasemaa. Kaduksi muuttaminen on kaupungille taloudellisesti kannattavaa, ellei suorastaan kultakaivos, kun ramppi- ja melualueet saadaan hyötykäyttöön. Tuleva Itäkatu on Itä-Helsingin pääkatu, jonka varressa on asuntoja, kauppoja ja elämää.
Näillä toimenpiteillä pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuus kasvaa, entistä useampi voi asua Itä-Helsingissä ilman autoa, ja moottoritiefantasioista tulee tarpeettomia. Ne jäävät historiaan 60-luvun tulevaisuudenkuvana, dystopiana, joka onneksi ei koskaan toteutunut.
Vuonna 2011 Kriittinen pyöräretki valtasi Länsiväylän. Vuonna 2013, Autottomana päivänä, kriittinen massa vyöryy Itäväylälle ja palauttaa sen hetkeksi takaisin ihmisille. Autottoman päivän Kriittinen pyöräretki vaatii, että Itä-Helsinkiä aletaan viimein kehittää kaupungin tavoitteiden mukaisesti kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen ehdoilla. Elämälle vihamieliset moottoritiehankkeet on hylättävä. Niiden sijaan on rakennettava laadukas pyörätie, Itäkatu sekä kaupunkia, joka on mitoitettu ensisijaisesti ihmisille.
Kokoonnumme Narinkkatorilla sunnuntaina 22.9. klo 13 puheiden ja muun ohjelman merkeissä. Kulkue Itäväylälle lähtee liikkeelle klo 14. Retki päättyy Tallinnanaukiolle Itäkeskukseen. Tule mukaan kokemaan pyöräilyn ilo leveällä ja tasaisella väylällä, sekä vaatimaan parempaa kaupunkia Itä-Helsinkiin!
Kriittisen pyöräretken järjestävät yhteistyössä Helsingin Polkupyöräilijät ja Helsingin seudun Maan ystävät.
Reittikartta: http://goo.gl/maps/MaVsq
Tiedote HePon sivuilla: http://www.hepo.fi/2013/09/13/autottoman-paivan-kriittinen-pyoraretki-itavaylalle/
Pääkaupunkiseutu on täynnä upeita vapaa-ajan kohteita ja tapahtumatarjontaa riittää vuoden ympäri.
Vinkkaa tästä valitsemassasi kanavassa:
John Williamsin Star Wars -elokuvien helmiä kuullaan Musiikkitalossa |
Ihastuttava Yona esiintyy ilmaiskeikalla Kalliossa |
Apocalyptica nähdään näyttävissä puitteissa uudistetussa Finlandia-salissa |
Alkon asiantuntija antaa vinkit kuohuviinin valintaan |
Täältä saat upean kuusen, kotimaisia kasvattajia enää vähän |
Tässä on Helsingin ensimmäinen georgialainen viinibaari |
Kaupungin joulumarkkinoilla käy nyt vilske |
Tyhjillään olleessa Meilahden kartanossa puhaltavat uudet tuulet |
Myyrmäen Red Onion uudistui näyttävästi - on kuin uusi Tulisuudelma |
Artesaanioluiden festivaali kutsuu oluen ystävät Viikin alpeille |
Käsintehty suklaa valmistuu Kallion sydämessä |
Coca-Colan lähes 20-metrinen joulurekka kiertää jälleen Suomea |
Tämä kahvila säväyttää - Ullanlinnan uutuus on kuin nukkekoti |
Punavuorelainen olutravintola vähentää hävikkiä tuoppi kerrallaan |
Tähtitaivasta pääsee ihailemaan Kaivarin pimeissä illoissa |
Konepajalle avautui rytinällä uusi korttelikino |
Lakufestivaali ilahdutti kävijöitä maistuvilla uutuuksilla |
Sirkus Finlandia saapui kaupunkiin - nähdään nyt uudessa paikassa |
Puotilan kartanon pihalle nousee puolen hehtaarin Halloween-puisto |
Linnanmäen kausi huipentuu upeaan valokarnevaaliin |
Näyttävät purjelaivat saapuvat Eteläsatamaan lokakuussa |
Muinaismarkkinat vetivät yleisöä rautakautiseen kauppakylään |
Näyttäviä auringonkukkia saa taas poimia kaupungin pelloilta |
Kandinäyttely esittelee tulevaisuuden taiteilijoita Sörnäisissä |
Ulkoilmaelokuvat toivat tunnelmaa elokuun pimeneviin iltoihin |
Kiireetön aamupala antaa energiaa koko päiväksi |
Kallion kirkon tornista avautuvat upeat näkymät kattojen yli |
Alppipuiston ilmaiskonserteissa jammaillaan heinäkuussa |
"Järjestyy" - Bugatti ovelle, yksityislentokone tai helikopteri pikana |
Muinaiset dinosaurukset heräävät eloon Korkeasaaressa |
Näyttävät suuret purjelaivat vierailivat Helsingissä |
Viihdyttäviä keikkoja ja kesäteatteria Puotilan kartanon miljöössä |
Klubimusiikin ilmaisfestivaali täyttää ydinkeskustan korttelin |
Metallica otti Helsingin näyttävästi haltuun kesäkuisena viikonloppuna |
Michelin-tähdet jaetaan ravintoloille ensi kertaa Stadissa |
Lintsi avautui jälleen uuteen kauteen kevään kynnyksellä |
Palapelinrakentamisen SM-kisat järjestetään ensimmäistä kertaa |
100-vuotistaivaltaan juhliva Gnistan lähtee historialliseen liigakauteen |
Itä-Pasilan katutaidekierroksilla sukelletaan tarinoihin teosten takana |
SCOPE-kollektiivi haluaa nostaa esiin nuoria tekijöitä |
"Sota apatiaa vastaan" - pop-up -näyttely pureutuu suomalaisen punkin historiaan |
Improvisaatio ja musikaali yhdistyvät luovalla tavalla Stella Polariksen uudessa esityksessä |
Tiina halusi korona-aikana piristystä arkeen - päätyi stand-up koomikoksi |
Mistä löytyvät maukkaimpia pizzoja tarjoavat ravintolat? |
Seagullsin kausi huipentuu finaaleihin korisliigassa |
Talvinen retkiluistelu on hauskaa ja onnistuu vaikka hokkareilla |
Munkkiniemeen avattiin ensimmäinen second hand -liike |
Tästä rakastetusta kaupasta löytyy makeaa joka makuun |
Heurekaan torstaisin vain kympillä koko kevään ajan |
Sofi Oksasen odotettu näytelmä saa kantaesityksensä keväällä |
Stand-up piristää harmaata arkea - Katso keikkatarjontaa |
Ryhmäteatterin keväässä tragikoominen kuvaus selviytymisestä |
Second handin suosio jatkuu. Rediin avattiin myymälä lastenvaatteille |
Uuden pikaratikan varrelta löytyy paljon nähtävää |
Värikäs kuplatee on suosittu ja eksoottinen juomaherkku |
Korkeasaaressa luvassa ilmaispäiviä jälleen syksyllä |
Tulevaisuuden taide hyödyntää tekoälyä luovasti ja leikitellen |
Ikoninen sisustusliike Day sulki ovensa Bulevardilla |
Vesipuistoissa polskitaan ja nautitaan - lämpimissä vesissä |
Tämä puisto täyttyy yleisöstä kukinnan aikaan, mutta on upea vuoden ympäri |
Kiasman ilmaisperjantaina kannattaa piipahtaa katsomassa nykytaiteen uusimmat tuulet |
Mistä löytyy seudun maukkaimmat burgerit? Nämä kannattaa testata |
Freestyle-futiksen taitaja Minna näyttää miten pallo kesytetään |