BANNER1_ALT

Simryn Gill: Works on Paper

Hinta: vapaa pääsy
Ajankohdat:
Lisätietoa tapahtumasta:
Simryn Gill (s. 1959, Singapore) asuu Sydneyssa, Australiassa, ja Port Dicksonissa, Malesiassa. Suomalainen yleisö voi muistaa hänen kaksi näyttelyään Nykytaiteen museo Kiasmassa: hänen teoksensa Self-Seeds esittämisen vuonna 1998 (teos nyt Kiasman kokoelmassa) sekä osallistumisen ryhmänäyttelyyn “Kuusi reittiä Himalajalle” vuonna 2000.

Viime vuosina hän on esittänyt teoksiaan Lundin taidehallissa Ruotsissa, 2017, Ghentin taidemuseossa Belgiassa, 2016, NTU CCA Singaporessa, 2016, Venetsian biennaalissa (Australian edustajana), 2013, ja dOCUMENTA (13):ssa, 2012.

Gill kerää ja luo objekteja, valokuvaa, kirjoittaa ja tekee kokeiluja erilaisin painotekniikoin. Hän työskentelee usein paperin kanssa, ja hänen teoksissaan paperia lähestytään eri näkökulmista: kuvien alustana, objektien materiaalina, hajoamisen ja kuihtumisen prosessien todisteena.

Kohtassa nähdään teoksia kahdesta eri sarjasta. Naga Doodles (2017) on japaninpapereille painomusteella toteutettu laaja painotöiden sarja. Paperille on jäänyt myös satunnaisia jälkiä käärmeen verestä. Kokoelma näitä töitä on kiinnitetty isomman näyttelytilan seinille, kun taas satakunta vedosta valokuvasarjasta Sun Pictures (2013) esitetään vitriinipöydillä pienemmässä tilassa.

N?ga on sanskritinkielinen nimi intialaisissa uskonnoissa esiintyvälle käärmejumaluudelle. Käärmekulttia esiintyy myös Kaakkois-Aasiassa, ja Gill on valinnut sanan teossarjansa nimeksi:

”Malaijiksi naga tarkoittaa lohikäärmettä. Myyttinen, pyhä ja eläintieteellinen kohtaavat tässä sanassa. Olen aina ollut jossain määrin tietoinen teillämme olevista yliajetuista käärmeistä, mutta tutustuin niihin tarkemmin vasta äskettäin, kun olin autoilemassa ystäväni kanssa, joka tuntee hyvin käärmeet. Hän näytti minulle kobran, joka oli juuri jäänyt edellämme kulkeneen moottoripyörän alle, ja me pysähdyimme ja nostimme sen auton takakonttiin.

Koska työskentelin juuri tuolloin painotöiden kanssa, tein painokuvan käärmeestä heti kun tulimme työhuoneelleni. Muistan tehneeni aiemmin samanlaisia painokuvia juuri markkinoilta ostetuista kaloista. Keräämäni käärmeet ovat enemmän tai vähemmän litistyneitä; siksi ne esittäytyivät minulle ’painokelpoisina’. Nykyään kun näen niitä teillä, ne näyttäytyvät minulle kuin löydettyinä piirroksina. Hajamielisiä piirustuksia.”

Nämä painokuvat kuvaavat (ja valottavat) tallentamisen prosessia samaan tapaan kuin Gillin erilaiset valokuvasarjat. Ja kuten Naga Doodles, mutta eri välinein, myös toinen esillä oleva teossarja Sun Pictures kuvaa kartoittamisen kokemusta sekä kokemuksen kartoittamista:

”Muutama vuosi sitten matkustin Luoteis-Australiaan, missä maanosa kohtaa Intian valtameren. Muutaman viikon ajan seurasin päivittäin laskevaa vuorovettä, joka vei minua aina hieman lähemmäs sitä mitä oli toisella puolella. Keräsin rannalta kahdenlaisia eri simpukankuoria ja otin valokuvia auringosta käyttäen kaikenlaisia filmejä, mitä minulla oli mukanani, osa niistä sellaisia, joita ei enää valmisteta.

Kun palasin Sydneyyn, henkilö joka vedostaa valokuviani sanoi minulle: ’Nämä kuvat ovat niin tylsiä; mitä haluat minun näillä tekevän? Ne ovat vain saman toistoa!’ Sanoin hänelle: ’Haluan, että vedostat ne kaikki. Käy vain laatikkosi läpi ja käytä mitä tahansa ylijäämäpapereita sinulta löytyy, samoin kuin minä käytin ylijäämäfilmejäni kuvaamiseen.’ Näin teoksesta tuli sattumanvaraisuuden ja samanlaisuuden fyysinen manifestaatio, toisenlainen tallentamisen kuva.”

Näyttelyn järjestää Kohta, ja Simryn Gillin teokset esitetään taiteilijan sekä Jhaveri Contemporaryn (Mumbai), Tracy Williams Ltd:n (New York) ja Utopia Art Sydneyn luvalla.


Kohta on uusi helsinkiläinen taidehalli, jonka tavoitteena on esittää tinkimätöntä nykytaidetta sen eri muodoissa. Kohtan neuvottelukuntaan kuuluvat taiteilijat Martti Aiha, Thomas Nyqvist, Nina Roos, Hans Rosenström ja Magdalena Åberg, kuraattori Anders Kreuger ja elokuvantekijä ja luennoitsija Richard Misek.

Kohta on yksityinen aloite, jonka käynnistämistä on tukenut suomalainen taidetta tukeva EMO-säätiö. Kohtan tavoitteena on toimia tulevaisuudessa yhteistyössä eri julkisten ja yksityisten kumppanien ja rahoittajien kanssa Suomessa ja kansainvälisesti. Kohtan näyttelytoimintaa on tukenut vuonna 2018 Helsingin kaupunki, ja sen yleisötyötä sekä Kohta Zoom -tapahtumia Svenska Kulturfonden.

http://www.kohta.fi/
https://www.facebook.com/kohtaartspace/





Työpajankatu 2 B, rakennus 7, 3. krs
00580 Helsinki
Kohta on taidehalli ja tila nykytaiteelle Teurastamolla, Helsingin Tukkutorilla.
Web:
http://www.kohta.fi
Puhelin:
+358503216990

HSL Reittiopas opastaa perille julkisilla. Syötä oma lähtöosoitteesi kenttään.

Kerro kokemuksesi paikasta. Mistä pidit tai mikä on erityisesti mainitsemisen arvoista? *

(maks. 500 merkkiä)
(yhteystietoja ei julkaista, vain valinnainen nimimerkki)

Kuvavarmistus

captcha
Jos koodi on liian vaikea, lataa uusi tästä
* Pakollinen kenttä

Kiitos ehdotuksestasi! Stadissa.fi julkaisee sopivat ehdotukset sivulle.

Tarvitseeko paikan kuvaus mielestäsi muokkausta tai lisäystä? Kirjoita muokkaus-ehdotuksesi allaolevaan kenttään.

(maks. 1000 merkkiä)
(yhteystietoja ei julkaista)

Kuvavarmistus

captcha
Jos koodi on liian vaikea, lataa uusi tästä
* Pakollinen kenttä

Kiitos ehdotuksestasi! Stadissa.fi julkaisee sopivat ehdotukset sivulle.

Ehdota kuvaa tähän paikkaan. Huomioithan, että sinulla tulee olla oikeudet kuvaan ja sen julkaisemiseen.

(maks. 20 kuvaa ja 500 kilotavua)

Kuvavarmistus

captcha
Jos koodi on liian vaikea, lataa uusi tästä
* Pakollinen kenttä

Kiitos ehdotuksestasi! Stadissa.fi julkaisee sopivat ehdotukset sivulle.